Achtenzeventig jaar geleden werd mijn oom Rudi, drieëndertig jaar oud, in België uit een trein gehaald. Hij deed, voorzien van een vals persoonsbewijs, een poging aan de Jodenvervolging van het naziregime te ontkomen. Maar hij was niet goed in liegen en dus werd hij gedeporteerd, in een goederenwagon. Na twee dagen rijden werd hij, honderd kilometer voor Auschwitz, samen met andere jonge mannen, in een ‘Autobahnkamp’ afgeleverd. Daar, in de ijskoude winter, moest hij zonder adequate kleding, schoeisel, voedsel of gereedschap, in een moordend tempo een autobaan realiseren, om de opmars van de Ubermensch mogelijk te maken. Mijn oom Rudi, in de bloei van zijn leven, bezweek na twee maanden mishandeling en uithongering.
In dat zelfde jaar werd het bedrijf van mijn grootvader, handelaar in koffie en thee, door de bezetter geconfiskeerd. Ook werd hij zijn huis uitgezet en moest hij zijn geld inleveren. Een jaar later werd hij, tweeënzeventig jaar oud, gevangen gezet en gedeporteerd. Ook hij hield het, in concentratiekamp BergenBelsen, slechts twee maanden vol. Ongeveer tegelijkertijd werden zijn twee zusjes, bejaarde dametjes, uit de wagons geslagen in Sobibor. Een paar uur later waren ze vergast.
Mijn vader en zijn vrouw overleefden twee jaar gevangenschap, waarvan anderhalf jaar BergenBelsen. Door honger, mishandeling en vlektyfus duurde het na de bevrijding maanden, voordat ze weer enigszins gezond waren. Het trauma over wat hun overkomen was, zijn ze nooit te boven gekomen.
Mijn vaders neef, Wolfgang, drieëntwintig jaar oud, kreeg in Westerbork van het verzet de mogelijkheid aangeboden te ontsnappen. Hij weigerde dat, omdat hij wist dat als represaille twintig mensen uit zijn barak op transport zouden worden gesteld. Een paar maanden later werd hij naar Auschwitz gedeporteerd en werkte daar totdat hij, toen de Russen naderden, met een grote groep andere verzwakte mannen in een veewagen werd gestopt, zonder eten of drinken. Er ging een grendel op de deur en die bleef twee weken dicht. Toen de deur weer geopend werd, leefden nog slechts twee van de zestig gevangenen in de wagon. Wolfgang hoorde daar niet bij. De overlevenden waren er zo slecht aan toe, dat ze pas in 1947 weer genoeg aan gesterkt waren, om te kunnen getuigen over deze tocht.
Dit zijn zo maar een paar kleine voorbeelden van wat er zo’n vijfenzeventig jaar geleden gebeurde met een groep mensen, die tot een minderheid behoorde. De voorbeelden die ik hier uit mijn eigen familie schets, zijn nog lang niet de ‘ergste’ voorbeelden. Mijn familie behoorde tot een kapitaalkrachtige en dus bevoorrechte groep Joden.
Vind u nu echt, meneer Mark van den Oever, dat u een adequate vergelijking heeft gemaakt? En is de achterban van Mark van den Oever er nog altijd van overtuigd dat de woordvoerder een goed punt heeft gemaakt?
Ik zie ze voor me, de vermoorde familieleden. En ik schaam me, dat in hun geliefde Nederland het nu weer mogelijk is, hun dood te bagatalliseren. Alsof de noodzaak een niet langer houdbaar economisch en agrarisch systeem te hervormen, in enigerlei opzicht te vergelijken is met de moord op zes miljoen mensen, die tot zondebok waren gemaakt door een fanatieke dictator en zijn volgelingen. Als u zich niet schaamt, doe ik dat. Hier past alleen nog stilte.
Laurens
Van verwondering, via plaatsvervangende schaamte naar irritatie en uiteindelijk uitmondend in beheerste boosheid. Dat was zo’n beetje de weg die mijn emoties hebben afgelegd toen ik werd geconfronteerd met het niet te missen “nieuwsfeit” van historisch besef en politiek vernuft van FDF.
Na aanvankelijke schoorvoetende sympathie voor de boeren, kan ik nu weinig meer opbrengen dan schouderophalen voor het achterhoede gevecht, dat nu ogenschijnlijk nog op de voorgrond wordt uitgevochten, van de boeren die weigeren maar zeker nog niet inzien dat hun voedselindustrie inclusief de boter op het hoofd hebbende supermarkten, broodnodig hervormd moet worden.
Peter te Nuyl
Een pijnlijk rake reactie op een schandalige uitwas van modern slachtofferdenken.
Peter te Nuyl
Natasha
Mooi stukje. Ik hoop dat hij het leest. Hij ontkent dat hij het over de holocaust zelf had, maar gebruikt het woord ‘gedecimeerd’ dat toch in de context van de joodse gemeenschap, niet los te zien is ván de holocaust. Het is allemaal onbegrijpelijk, en ook hoeveel FDF-fans het met allerlei kronkels verdedigen. Dat ze maar op je blog mogen stuiten en zich schamen
Joop Liefaard
Mevrouw Goldschmidt,
Ik onderschrijf u verhaal helemaal en heb het op mijn facebook geplaatst met het verzoek aan al mijn facebook vrienden om het te delen. Dat het commentaar van Mark van den Oever schandalig is en van een totaal gebrek aan historische besef getuigt moet massaal onder de aandacht worden gebracht. Ik hoop ook op de nodige reacties van de Nederlandse bevolking bij het boerenprotest van aanstaande woensdag.
Saskia Goldschmidt
Beste meneer Liefaard, hartelijk dank voor uw reactie en excuses voor mijn late reactie. Dank voor het delen.