Ter gelegenheid van de verschijning van haar boek KUKURUZNIK is Saskia Goldschmidt te gast bij KUNSTSTOF. Presentator: Elisabeth van Nimwegen.
KUKURUZNIK ligt in de winkel
FLAPTEKST
Noa erft bij het overlijden van haar vader een kist met papieren. Het zijn verhalen over vliegeniersters, die in de begintijd van de luchtvaart wereldwijd in wankele vliegtuigjes stapten om records te breken. Over Rosy Rose bijvoorbeeld, de eerste Amerikaanse zwarte pilote, over jonge vrouwen in het Sovjetleger, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Kukuruzniks in het donker leerden vliegen. En er zijn brieven van een jonge moeder aan haar verongelukte echtgenoot.
Aanvankelijk is het Noa een raadsel waarom haar liefdevolle maar zwijgzame vader zich zo hevig interesseerde voor deze vrouwen, die allen braken met de conventies van hun tijd. Maar met de bestudering van zijn nalatenschap komt ook het besef dat hierin het raadsel van haar familiegeschiedenis ligt. Een geschiedenis die ook in Noa diepe sporen heeft achtergelaten.
Kukuruznik is een rijke en zorgvuldig gecomponeerde roman over moed en veerkracht: over de kunst om in het donker te leren kijken.
Gastspreker Na de Oorlog
Als gastspreker van de organisatie Na de Oorlog vertel ik in de hoogste klassen van het basisonderwijs en in het voorgezet onderwijs de geschiedenis van mijn vader, overlevende van concentratiekamp Bergen-Belsen, en het effect van de geschiedenis op mij. Ik gebruik daarbij foto’s en een kamishibaikastje, muziek van Lucette van den Berg. Na mijn verhaal ga ik in gesprek met de leerlingen. We praten over wat het vertelde bij hen oproept, ik beantwoord vragen en we praten over hoe antisemitisme, racisme en andere vormen van uitsluiting ontstaan, en hoe wij als individuele personen daar iets tegenover kunnen stellen.
Gastspreker Na de Oorlog
Als gastspreker van de organisatie Na de Oorlog vertel ik in de hoogste klassen van het basisonderwijs en in het voorgezet onderwijs de geschiedenis van mijn vader, overlevende van concentratiekamp Bergen-Belsen, en het effect van de geschiedenis op mij. Ik gebruik daarbij foto’s en een kamishibaikastje, muziek van Lucette van den Berg. Na mijn verhaal ga ik in gesprek met de leerlingen. We praten over wat het vertelde bij hen oproept, ik beantwoord vragen en we praten over hoe antisemitisme, racisme en andere vormen van uitsluiting ontstaan, en hoe wij als individuele personen daar iets tegenover kunnen stellen.
Speech bij het monument De gevallen Hoornblazer
Op 12 maart 1945 werden op de plaats van het monument dertig politieke gevangenen gefusilleerd. Een represaille maatregel van de Duitse bezetter.
Elk jaar wordt op vier mei deze gebeurtenis herdacht.
website: www.degevallenhoornblazer.nl
Gastspreker Na de Oorlog
Als gastspreker van de organisatie Na de Oorlog vertel ik in de hoogste klassen van het basisonderwijs en in het voorgezet onderwijs de geschiedenis van mijn vader, overlevende van concentratiekamp Bergen-Belsen, en het effect van de geschiedenis op mij. Ik gebruik daarbij foto’s en een kamishibaikastje, muziek van Lucette van den Berg. Na mijn verhaal ga ik in gesprek met de leerlingen. We praten over wat het vertelde bij hen oproept, ik beantwoord vragen en we praten over hoe antisemitisme, racisme en andere vormen van uitsluiting ontstaan, en hoe wij als individuele personen daar iets tegenover kunnen stellen.
Gastspreker Na de Oorlog
Als gastspreker van de organisatie Na de Oorlog vertel ik in de hoogste klassen van het basisonderwijs en in het voorgezet onderwijs de geschiedenis van mijn vader, overlevende van concentratiekamp Bergen-Belsen, en het effect van de geschiedenis op mij. Ik gebruik daarbij foto’s en een kamishibaikastje, muziek van Lucette van den Berg. Na mijn verhaal ga ik in gesprek met de leerlingen. We praten over wat het vertelde bij hen oproept, ik beantwoord vragen en we praten over hoe antisemitisme, racisme en andere vormen van uitsluiting ontstaan, en hoe wij als individuele personen daar iets tegenover kunnen stellen.
Gastspreker Na de Oorlog
Als gastspreker van de organisatie Na de Oorlog vertel ik in de hoogste klassen van het basisonderwijs en in het voorgezet onderwijs de geschiedenis van mijn vader, overlevende van concentratiekamp Bergen-Belsen, en het effect van de geschiedenis op mij. Ik gebruik daarbij foto’s en een kamishibaikastje, muziek van Lucette van den Berg. Na mijn verhaal ga ik in gesprek met de leerlingen. We praten over wat het vertelde bij hen oproept, ik beantwoord vragen en we praten over hoe antisemitisme, racisme en andere vormen van uitsluiting ontstaan, en hoe wij als individuele personen daar iets tegenover kunnen stellen.
Gastspreker Na de Oorlog
Als gastspreker van de organisatie Na de Oorlog vertel ik in de hoogste klassen van het basisonderwijs en in het voorgezet onderwijs de geschiedenis van mijn vader, overlevende van concentratiekamp Bergen-Belsen, en het effect van de geschiedenis op mij. Ik gebruik daarbij foto’s en een kamishibaikastje, muziek van Lucette van den Berg. Na mijn verhaal ga ik in gesprek met de leerlingen. We praten over wat het vertelde bij hen oproept, ik beantwoord vragen en we praten over hoe antisemitisme, racisme en andere vormen van uitsluiting ontstaan, en hoe wij als individuele personen daar iets tegenover kunnen stellen.
Gastspreker Na de Oorlog
Als gastspreker van de organisatie Na de Oorlog vertel ik in de hoogste klassen van het basisonderwijs en in het voorgezet onderwijs de geschiedenis van mijn vader, overlevende van concentratiekamp Bergen-Belsen, en het effect van de geschiedenis op mij. Ik gebruik daarbij foto’s en een kamishibaikastje, muziek van Lucette van den Berg. Na mijn verhaal ga ik in gesprek met de leerlingen. We praten over wat het vertelde bij hen oproept, ik beantwoord vragen en we praten over hoe antisemitisme, racisme en andere vormen van uitsluiting ontstaan, en hoe wij als individuele personen daar iets tegenover kunnen stellen.