Dit boek gaat over ons. Het gaat over alle mensen die leven in dit verafgelegen, fraaie deel van Nederland.
De eerste woorden van het voorwoord in een speciale druk van Schokland, tweeduizend exemplaren, besteld en aangeboden door Jannie Nijlunsing, bestuursvoorzitter van De Hoven,Lees verder
Recensie Schokland in NRC
Saskia Goldschmidt (1954) gooit het over een andere boeg, zonder ingewikkelde metaforen die de vinger op een veronachtzaamde plek leggen. Lees verder
Filmtrailer Schokland
Saskia Goldschmidt te gast bij OPIUM
Op 5 oktober 2018 was Saskia Goldschmidt te gast bij Jan Mom | Opium, om over haar nieuwe boek Schokland te praten. Een interview afgewisseld met muziek. Lees verder
Stand van zaken: SCHOKLAND THE TRAILER
GESLAAGDE CROWDFUNDINGACTIE
Op 21 augustus werd het minimale bedrag, nodig om de filmtrailer van SCHOKLAND, te maken, bereikt. Vijfenveertig donateurs hebben een bijdrage te leveren. We kunnen aan de slag en dat gaan we doen. Overigens is het bedrag van 5.000 het minimum bedrag. Gulle gevers blijven welkom, die zorgen voor meer lucht in de begroting. Onze dank is groot!
[skillwrapper type=”bar”]
[skill title_background=”#f7a53b” bar_foreground=”#f7a53b” bar_background=”#eeeeee” percent=”100″ title=”DONATIES”]
[/skillwrapper]
6 augustus: 300 euro
7 augustus: 825 euro
8 augustus: 875 euro
9 augustus: 1450 euro
10 augustus: 1575 euro
11 augustus: 2175 euro
13 augustus: 2575 euro
14 augustus: 2775 euro
15 augustus: 3805 euro
16 augustus: 4005 euro
17 augustus: 4030 euro
20 augustus:4330 euro
21 augustus: 5430 euro
Mecenassen gezocht!
SCHOKLAND, de nieuwe roman van Saskia Goldschmidt
SCHOKLAND verschijnt eind september 2018.
SCHOKLAND is een geëngageerde en actuele roman over een moeder en een dochter, over wat de aardbevingen en veronachtzaming door de overheid met een mens doen, over de rijkdom van het leven in de natuur en over het failliet van de intensieve veehouderij.
Om de promotie van het boek een stevige start te geven bedachten Piet Hein van der Hoek, regisseur van De Stille Beving en Saskia Goldschmidt een experiment:Lees verder
Romeinse Tragedies, moeder de vrouw en Frieda Pittoors
In het weekend van de ophef over het door de CPNB aangekondigde Boekenweekthema: Moeder de vrouw, een thema waar de spruitjeslucht van afdruipt, in dat weekend, waarin de CPNB ook aankondigde dat zowel de schrijver van het Boekenweekgeschenk, als de schrijver van het Boekenweekessay mannen zouden zijn, een keuze die gemotiveerd werd met het argument dat mannen ook moeders hebben, in dat weekend zag ik Romeinse Tragedies, een spectaculaire multimediavoorstelling over de oorsprong van de patriarchale samenleving. Een zes uur durend spektakel, met fenomenaal toneelspel van Chris Nieveldt als een even hysterische als vileine Cleopatra, Hans Kesting die de mooiste rouwspeech hield die ik ooit gehoord heb, Gijs Scholten van Aschat als een fenomenale Coriolanus. Ze schitteren allemaal, acteurs en actrices, die laatste gewoon gecast in rollen als van Cassius, (Marieke Heebink), Octavius Caesar (Maria Kraakman). Vrouwen die mannenrollen spelen, als vrouw, niet als man, perfect gedaan. Geen woord aan vuilgemaakt.
Een glansrol is weggelegd voor Frieda Pittoors.Lees verder
Recensie van het boek: Veel succes met uw enthousiasme
Enno de Witt schrijft in Boekblad:
Doordat Goldschmidt gebruik kon maken van het zeer zorgvuldig bijgehouden archief – alleen de faxen zijn wat verbleekt – staat het boek vol met hilarische anekdotes en interessante afbeeldingen, maar wat vooral aanspreekt is de rode draad: hoe een alleenstaande moeder met twee kinderen besluit haar passie te volgen en tegendraadse keuzes maakt die vaak op het randje zitten, maar (bijna) altijd goed uitpakken.
(—) Op naar de volgende dertig jaar. En dan graag weer een boek.
Lees verder
Belediging van een bevriend staatshoofd, 1968
Het is een oude wet. Ik was dertien jaar, 1968, Amsterdam was het magisch centrum en ik vond het in de stad een stuk leuker dan op school. Het Leidseplein was de ontmoetingsplek van provo’s en andere activisten en ondanks of misschien juist door mijn jeugdpuistjes en mijn grote verlegenheid vond ik hen een veiliger gezelschap dan mijn leeftijdsgenoten. Geen onbarmhartiger volk dan pubers. ’s Avonds na het avondeten maakte ik mijn moeder regelmatig wijs dat ik bij een klasgenoot huiswerk ging maken terwijl ik op het Leidseplein rondhing, in de buurt van die jongens die beroemd en berucht waren door hun acties van een paar jaar eerder bij het Lieverdje, en daarna veelal actief in de Vietnambeweging.
Het was 10 maart 1968, het begin van wat een revolutionaire zomer zou worden. Hans Tuinman, de bekende ex-provo, stond op de hoek van de Leidsestraat het cartoonblad God, Nederland en Oranje te verkopen, de Charlie Hebo van de zestiger jaren, met tekeningen van onder andere Willem Holtrop. Hans T. vroeg me of ik niet mee wilde helpen met de verkoop. Ik was vereerd en zonder een blik in het blad te werpen, posteerde ik me aan de overkant van de straat. Ik verkocht zowaar een paar blaadjes. Na een kwartier stapten twee politie-agenten uit het nabijgelegen politiebureau. De een liep naar de overkant van de straat, de ander greep mij bij de arm.Lees verder
Lezende scholieren
Ze bestaan.
Ik heb ze ontmoet. Een zaal met tweehonderd lezende scholieren uit Franstalig België en uit Zuid-Nederland. En een zaal met honderd lezende scholieren uit Duitsland.
Zo goed als allemaal hadden ze de twee boeken gelezen van de schrijvers voor wie ze met bussen uit verschillende dorpen en steden waren gekomen, naar de zalen waar Jonas Lüscher, auteur van Het voorjaar van de barbaren en ik, dankzij De Hormoonfabriek, waren uitgenodigd.Lees verder